Skip to main content
Skip table of contents

Releasenotes

Releases gaan eerst naar acceptatie (op dit moment op dinsdagavond na 17:30) en als er geen grote risico’s of fouten in zitten worden ze uitgerold naar productie (momenteel op woensdagochtend voor 7:00).

Op deze pagina staat wat er in TriasWeb gewijzigd is per release.
Bekijk het releasebeleid voor meer informatie en de specifieke releasedata.

Heb je vragen of opmerkingen over deze releasenotes, neem dan contact op met info@triaspect.nl.

2025-7 (4 juni 2025)

Versienummer 2025-7

Authenticatieserver

Wij maken gebruik van een authenticatiepakket van een derde partij. Dit pakket hebben we geïncorporeerd in onze authenticatieserver. Die wordt gebruikt om in te loggen in TriasWeb. Zowel voor handmatig inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord als voor het inloggen via SSO. In dit pakket is vorig jaar een versie-upgrade van een Microsoft library gedaan. Het doorvoeren heeft voor een aantal TriasWeb-klanten die SSO gebruiken voor problemen gezorgd: het inloggen lukte niet meer. Gedurende de afgelopen maanden hebben we met specifieke klanten gekeken waar nu exact de problemen liggen. Aangezien SSO vaak door externe partijen wordt gefaciliteerd, is er regelmatig sprake van lange doorlooptijden. Sommige klanten hebben de configuratie van SSO aangepast, bij andere lijkt dat niet te werken. We zijn nu met de laatste twee klanten bezig om dit op te lossen. Zodra dat gelukt is, kunnen we veilig de nieuwe authenticatieserver in gebruik nemen.

Bugs en fouten

We focussen ons zoveel mogelijk op ontwikkeling van de nieuwe RI&E-module. Dat betekent dat niet alle bugs of foutjes die in TriasWeb zitten, opgelost gaan worden en niet alle wensen vanuit gebruikers worden opgepakt. Hoe bepalen we wat we doen? We kijken vooral naar hoe groot een bug is: hoeveel en welke gebruikers hebben er last van? Ons uitgangspunt is om de melder zoveel mogelijk te ondersteunen. Als de melder niet meer kan melden, dan moet dat opgelost worden. Echter, hoe specifieker de taak van de gebruiker wordt, hoe meer we vertrouwen op de zelfredzaamheid van de gebruiker. Zeker als er bij een specifieke taak een work around (andere manier van werken) mogelijk is, stellen we het oplossen van de bug liever uit: soms kan een beheerder, samen met de adviseur of consultant van Triaspect, een andere manier vinden om toch te bereiken wat er gedaan moet worden.

In release 2025-8 (uitrol naar productie op 25 juni) wordt een aantal bugs opgelost. Denk aan het tonen van teksten in auditmodules, het fixen van de afdruk van de detailrapportage en het aanpassen van de groene kleur op het meldplein als je een eigen huisstijl hebt.

Daarnaast wordt er nog gewerkt aan security updates die uit onze jaarlijkse pen-test van onze onafhankelijke security-testers naar voren zijn gekomen.

Ontwikkeling van de nieuwe RI&E-module: de risico-inventarisatievragen

De risico-inventarisatievragen (voor medewerker-, beleid- en gebouw-RI&E) zijn de vragen die de deelnemer van een groep in zijn of haar formulier ziet.

Deze vragen worden door ons onderhouden en zijn niet wijzigbaar per organisatie. Daarvoor hebben we twee redenen. De eerste is dat onze RI&E branche-erkenning heeft gekregen. Ten tweede vanwege de complexiteit van het mechanisme wat gebruikt wordt om te bepalen welke vragen voor welke gebruiker relevant zijn. Wanneer we de mogelijkheid geven om vragen te wijzigen, zal dit mechanisme niet goed werken.

Er zijn heel erg veel risico-inventarisatievragen. Immers: wanneer je risico’s goed in beeld wilt krijgen, moet je veel vragen stellen. Maar de medewerker heeft al genoeg administratie te doen. We willen dus alleen de noodzakelijke vragen stellen. We maken dus een selectie op arbeidsgroep. Maar zelfs binnen een arbeidsgroep is er nog verschil tussen welke vragen relevant zijn en welke niet.

De risico-inventarisatie maakt daarom gebruik van een mechanisme waarbij een gegeven antwoord bepaalt welke vragen er voor deze deelnemer wel of juist niet getoond gaan worden. Het kan zijn dat een antwoord een vraag triggert die op een volgende pagina getoond of verborgen gaat worden. Dit komt omdat het formulier zo is opgebouwd dat je per thema de vragen krijgt en sommige antwoorden een risicobijdrage kunnen geven op meerdere risicothema’s.

Eerdere berichten over de nieuwe RI&E

Vooruitblik op de RI&E: risicospecificatievragen voor de medewerker-RI&E

Ontwikkeling van de RI&E-module: uitgangspunten, rollen en taken

Releasenotes 2024 | Wizard-voor-de-RI&E-(beschikbaar-bij-uitrol-volledige-RI&E)


2025-6 (14 mei 2025)

Versienummer 2025-6

Nieuwe meldpleiniconen

Ze zijn er! Kijk vooral op de acceptatieomgeving hoe jullie nieuwe meldplein eruitziet, en laat ons weten via de servicedesk of het nummer bovenaan deze pagina als er iets niet klopt.

Vooruitblik op de RI&E: risicospecificatievragen voor de medewerker-RI&E

Wanneer voldoende deelnemers van een groep een medewerkerrisico-inventarisatie hebben ingevuld, start de coördinator samen met de groep de risicospecificatie. De groep bespreekt en evalueert de risico’s van een specifiek thema aan de hand van een vragenlijst (de risicospecificatievragen). Aan het eind van de vragenlijst wordt automatisch een plan van aanpak aangemaakt met de relevante risico’s voor die groep. In het plan staat dan bij elk risico ook een advies en de prioriteit van het risico. Ook kan de coördinator van de groep kiezen of een risico wel of niet aangepakt wordt, en de keuze motiveren.

We hebben van jullie (als gebruikers van de huidige RI&E-module) gehoord dat de risico’s en adviezen in het plan van aanpak vaak gewijzigd moeten worden. Bijvoorbeeld omdat daar links naar interne documenten in staan, of gegevens van een bepaalde functionaris. Daarom ontwikkelen we in de nieuwe RI&E-module de mogelijkheid dat de modulebeheerder deze risico’s en adviezen zelf kan wijzigen. Daarnaast kan de modulebeheerder een prioriteit aan het risico koppelen, die automatisch wordt opgenomen in de plannen van aanpak waarin dit risico voorkomt.

Eerdere berichten over de nieuwe RI&E

Ontwikkeling van de RI&E-module: uitgangspunten, rollen en taken

Releasenotes 2024 | Wizard-voor-de-RI&E-(beschikbaar-bij-uitrol-volledige-RI&E)


2025-5 (23 april 2025)

Versienummer 2025-5

Deze release stond in het teken van de nieuwe Risico Inventarisatie & Evaluatie-module. Daarover schrijf ik in een van de volgende releasenotes nog wat meer.

We hebben daarnaast een aantal fouten gecorrigeerd.

  • De escalatie-rapportage, te benaderen via Beheren → Berichten → Escalaties.
    Als een gebruiker verwijderd was, dan werd de rapportage niet getoond. Dat is verholpen. De rapportage wordt nu weer getoond (zonder de verwijderde gebruikers).

  • Het Rollenscherm, te benaderen via Beheren → Autoriseren → Rollen.
    Als je vanuit een rol een rol toegang wilde geven tot specifieke routes dan werden de wijzigingen niet altijd opgeslagen. Dat is nu verholpen.

  • Het API-certificaat op de acceptatie-omgeving.
    Als je van de TriasAPI gebruik wilt maken, krijg je eerst een certificaat voor de acceptatie-omgeving. Blijkt de aanroep van de API goed te werken, dan krijg je een nieuw certificaat voor de productie-omgeving. Tijdens het releaseproces werd het acceptatie-certificaat soms ongeldig. Dat is verholpen. Het certificaat van de acceptatie-omgeving blijft nu geldig tijdens het releaseproces.


2025-4 (2 april 2025)

Versienummer 2025-4

Voorproefje nieuwe meldpleiniconen

De nieuwe meldpleiniconen worden in de release van mei uitgerold (https://triaspect.atlassian.net/wiki/spaces/TRIAS/pages/edit-v2/3507650561#Nieuwe-meldplein-iconen-in-ontwikkeling ). Je kunt ze hier vast bekijken in onze was-wordtlijst: Tegels en Iconen TriasWeb modules. Bekijk vooral jouw eigen meldplein en zie welke iconen er gebruikt gaan worden vanaf mei. Staat jouw icoon er niet tussen, of voorzie je een ongewenste situatie op jouw meldplein met deze wijziging, geef dat dan zo snel mogelijk aan.

Ontwikkeling van de RI&E-module: uitgangspunten, rollen en taken

Zoals wellicht bekend, zijn we hard aan het ontwikkelen aan een nieuwe RI&E-module. Deze is nog niet beschikbaar, maar ik vertel er graag wat over. We hebben voor de ontwikkeling van de nieuwe RI&E-module de volgende uitgangspunten genomen.

  1. De deelnemer (degene die de risico-inventarisatie invult) heeft geen tijd. Zorg dat je hem of haar zo weinig mogelijk belast. Zorg dat alleen de strikt noodzakelijke vragen getoond worden voor deze deelnemer. Zorg dat de vragen op een eenvoudig taalniveau (A2) gesteld zijn en gemakkelijk te begrijpen zijn.

  2. De coördinator (degene die de groep begeleid om te komen tot het plan van aanpak, vaak een teamleider) heeft vaak weinig kennis van het RI&E-proces. Zorg daarom dat de coördinator door het proces heengeleid wordt en dat hij of zij altijd weet wat de volgende logische stap is.

  3. De modulebeheerder (degene die de module inricht voor gebruik, vaak een arbocoördinator of preventiemedewerker) wil graag aan de slag zonder gedoe, maar wil wel dat de RI&E-module passend is voor de organisatie. Zorg dat hij of zij niet vaak hoeft te wachten op de service van Triaspect, maar dat de module zelfstandig ingericht kan worden waar mogelijk. Zorg dat er overzicht is over wat er al gebeurd is tijdens de RI&E-cyclus, en waar misschien sturing nodig is. Geef ook de mogelijkheid om groepsprofielen en plannen van aanpak van meerdere groepen te clusteren voor toetsingsdoeleinden.

Op dit moment is het mogelijk voor de modulebeheerder van de zorgorganisatie:

  • om RI&E-groepen aan te maken en te beheren

  • om deelnemers van groepen via email uit te nodigen

  • om de voortgang van groepen te zien

  • om niet-relevante vragen van de risico-inventarisatie uit te schakelen

De coördinator kan

  • deelnemers toevoegen aan groepen

  • herinneringen versturen aan deelnemers die de risico-inventarisatie nog niet hebben afgerond

  • de voortgang van de eigen groepen bekijken

  • per groep de risicothema’s bekijken

  • per risicothema de antwoorden bekijken: hoe zijn de antwoorden verdeeld over de groep deelnemers

De deelnemer kan

  • via het meldplein of via de uitnodigingsmail naar de eigen RI&E-landingspagina

  • een uitnodiging gebruiken

  • een onafgemaakte risico-inventarisatie openen en verder invullen

  • We werken met een gedetailleerd systeem van koppelingen tussen vragen, waardoor de deelnemer slechts de relevante vragen ziet.

Eerdere berichten over de nieuwe RI&E

Releasenotes 2024 | Wizard-voor-de-RI&E-(beschikbaar-bij-uitrol-volledige-RI&E)


Fix op 2025-2 en 2025-3 (5 maart 2025)

Versienummers 2025.2.2 en2025.3.1

Voor sommige gedelegeerden was het niet mogelijk om meldingen af te handelen. Daarvoor is nu een fix uitgerold op de productieomgeving (2025-2) en de acceptatieomgeving (2025-3). Gedelegeerden kunnen nu weer meldingen afhandelen.

2025-3 (12 maart 2025)

Versienummer 2025-3

Application insights

Application Insights is een applicatie die ons gaat helpen om proactief risico's en knelpunten op te sporen en te verhelpen. Uit de eerste tests blijkt al dat we er veel aan hebben.

Van deze wijziging merk je niets als je in TriasWeb aan het werk bent. Er worden geen inhoudelijke gegevens van cliënten of meldingen opgeslagen.

Myneva clientkoppeling

Een aanpassing in de query bij Myneva heeft geleid tot een wijziging in de code van de importmodule van Triaspect. De juiste cliënten worden nu opgehaald.

Gebruikersdatum

Je kunt via Beheren → Instellingen → Standaard Rol een periode instellen voor het hernoemen van uitgeschakelde accounts. De hernoeming zorgde er voorheen voor dat emailadressen ongeldig werden, waardoor sommige functionaliteiten niet goed meer werkten. Er is een fix gedaan op de code en een conversie op de database voor de accounts die automatisch zijn hernoemd. Vanaf nu staat de datum net voor het @-teken.

Escalatierapportage

In de escalatierapportage (Beheren → Berichten → Escalatie) zie je wanneer een gebruiker zijn of haar eigen autorisatiescope tijdelijk heeft uitgebreid tot de hele organisatie. De gegevens werden niet in alle gevallen goed getoond. Dit is nu verholpen.

XML als uitwisselingsformat is verdwenen bij Nedap

Ons/Nedap kon voorheen zowel json als xml gebruiken bij de uitwisseling van gegevens tussen applicaties (concreet: bij de import van gebruikers of cliënten en bij de meldkoppelingen). Vorig jaar heeft Nedap voor de meldkoppelingen de xml uitgeschakeld. Dit jaar wordt ook voor de import van cliënten en medewerkers de xml uitgeschakeld. Onze importmodule is daarop nu ook aangepast. Jullie gaan daar niks van merken.

2025-2 (19 februari 2025)

Versienummer 2025-2

Nieuwe huisstijl doorgevoerd naar analyseschermen

Zoals eerder aangekondigd zijn de analyseschermen waar mogelijk in de nieuwe huisstijl uitgevoerd. De grafieken zelf kunnen op dit moment niet gewijzigd worden. Die zullen later vernieuwd worden. Dit staat momenteel niet op de roadmap.

Het is bij ons bekend dat de afdrukpagina’s nog wat schoonheidsfoutjes kennen. Die worden in een volgende release opgelost.

Nieuwe meldplein-iconen in ontwikkeling

Met het vernieuwen van TriasWeb nemen we ook de meldpleiniconen mee. Manon Prins (https://www.manonprins.nl/) ontwerpt ze. De iconen zullen vanaf 25 maart in de releasenotes te zien zijn, en worden uitgerold in de release van 6 (acceptatie) en 14 (productie) mei.

Vernieuwde handleidingen

De handleidingen zijn herschreven, en zoals eerder aangekondigd, mogelijk verplaatst. Mochten er zaken ontbreken of niet helder zijn, laat ons dat dan weten via mailto:info@triaspect.nl.

Cliëntkoppeling Myneva

Er is een wijziging doorgevoerd op de cliëntkoppeling met Myneva. Nu worden alleen de relevante cliënten opgehaald.

Nedapkoppelingen via JSON

Nedap gaat nu ook de laatste XML-koppeling vervangen door JSON. Wij hebben alvast de aanpassingen in onze geautomatiseerde gegevensimports daarop aangepast.


JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.