Skip to main content
Skip table of contents

Releasebeleid TriasWeb

Continue verbeteren en optimaliseren wij TriasWeb. Hier lees je hoe wij releasen. Om de laatste ontwikkelingen te zien, bekijk je onze releasenotes.

Waarom wij maandelijks releasen

Elke maand wordt er een release geïmplementeerd. Zo houden wij de impact van de releases overzichtelijk en kan snel gebruik gemaakt worden van nieuwe functionaliteiten. Ook geeft ons dit veel flexibiliteit. Verder is het testen van kleine releases voor zowel jullie en voor ons gemakkelijker wanneer dat maandelijks gebeurt.

Op de tweede dinsdag van de maand wordt de release tussen half zes en zeven uur 's avondsop de acceptatieomgeving geplaatst. Een week later, op woensdagochtend tussen zes en zeven uur wordt de release uitgerold op productie. Beide releases worden in de rustige periode uitgerold.

Hoe we bepalen wat we ontwikkelen

Als we een release plannen houden we rekening met diverse factoren om te bepalen welke onderdelen in de release worden meegenomen:

  • Jullie suggesties. Suggesties kunnen worden ingediend via de Service Desk.

  • Inzichten van adviseurs. Dagelijks zijn onze adviseurs bij jullie, de gebruikers van TriasWeb, aanwezig en hebben daarom een goed beeld van wat er speelt.

  • Productvisie, onze lange termijn visie voor TriasWeb.

Wij zijn zorgvuldig in wat we releasen en hierbij wordt rekening gehouden met de impact voor klanten en TriasWeb.

Wanneer wij releasen

Op de tweede dinsdag van elke maand (met uitzondering van augustus en januari) updaten wij de acceptatieomgevingen. Op dat moment worden ook de releasenotes gepubliceerd. Wanneer jouw organisatie een acceptatieomgeving afneemt, kun je zo de release testen en op basis hiervan kunnen wij nog eventuele benodigde verbeteringen doorvoeren. Als de acceptatietest geen blokkerende bevindingen oplevert, wordt de productieomgeving geüpdatet. Dit is een week na de acceptatierelease, op de woensdagochtend tussen 6 en 7. In specifieke gevallen, zoals feestdagen kunnen we hiervan afwijken. De beheerders van TriasWeb worden hier altijd over geïnformeerd.

De productierelease wordt binnen het servicewindow uitgevoerd. Afhankelijk van de aanpassingen die in de release worden doorgevoerd is soms downtime nodig. Deze aanpassingen proberen we altijd zo veel mogelijk te bundelen in dezelfde release. Dit betekent dat in de merendeel van de releases geen downtime is.

Mocht er onverhoopt een aanpassing doorgevoerd moeten worden die niet kan wachten op de release dan wordt de implementatie hiervan zo snel mogelijk uitgevoerd.

Hoe wij omgaan met suggesties

Wij zijn erg blij met jouw verbetersuggestie over TriasWeb. Helaas kunnen we niet alle suggesties omzetten naar functionaliteit in TriasWeb. Dat weet je pas als het verzoek bij ons bekend is. Een verzoek kan jij als beheerder van jouw organisatie indienen in de Service Desk. Het is belangrijk om gedetailleerd te beschrijven wat je idee is en welke impact dit heeft voor je organisatie. Onze Service Desk bekijkt de suggestie en neemt eventueel contact op indien nodig. Als het ticket in de Service Desk duidelijk is, wordt dit voorgelegd aan de product owner van Triaspect. De product owner categoriseert de suggestie in een van de volgende categorieën:

  1. Functionaliteit past niet in TriasWeb en zal niet ontwikkeld worden. Het ticket wordt gesloten.

  2. Functionaliteit past niet in een van de aankomende releases, maar wellicht wel in de toekomst. De suggestie wordt aan onze suggestielijst toegevoegd en het ticket krijgt een overeenkomstige status. Als de suggestie alsnog aan een release wordt toegevoegd, wordt je via het ticket op de hoogte gehouden.

  3. Functionaliteit past in een van de aankomende releases. Het idee wordt geplaatst op de zogenaamde backlog. Afhankelijk van de impact van de wijziging wordt deze snel ingepland of kan dit langer duren omdat we meerdere wijzigingen moeten aanbrengen in TriasWeb. Via het ticket wordt je geïnformeerd wanneer jouw voorstel geheel of gedeeltelijk wordt uitgerold naar de productieomgeving.

  4. Functionaliteit is al in ontwikkeling. Je ticket krijgt een status die dit reflecteert en wordt gekoppeld aan het ticket van de realisatie van de nieuwe functionaliteit. Via je eigen ticket wordt je op de hoogte gehouden.

Als je organisatie meer prioriteit wilt geven aan een ontwikkeling dan is dit bespreekbaar. Mogelijk zijn hier wel kosten aan verbonden.

Contact

Heb je nog vragen over ons releasebeleid of het gebruik van een acceptatieomgeving neem dan contact op met je adviseur van Triaspect of stuur een e-mail naar info@triaspect.nl

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.