Releasebeleid TriasWeb
TriasWeb wordt continu verbeterd en geoptimaliseerd. Hier lees je hoe wij releasen. Om de laatste ontwikkelingen te zien, bekijk je onze releasenotes.
Wij kunnen de releasefrequentie, de releasedata en de releasemethode wijzigen. Natuurlijk stellen we jullie daarvan op de hoogte.
Veelgestelde vragen
Waarom releasen wij frequent?
Op dit moment wordt elke 3 weken een release uitgerold. Zo houden wij de impact van de releases overzichtelijk en kan snel gebruik gemaakt worden van nieuwe functionaliteiten. Ook geeft ons dit veel flexibiliteit. Verder is het testen van kleine releases voor zowel jullie als voor ons gemakkelijker wanneer dat frequent gebeurt.
Wanneer releasen wij?
Op dit moment updaten wij op de geplande releasedatum de acceptatieomgeving tussen 17:30 en 18:30. Op die dag moment worden ook de releasenotes gepubliceerd. Je kunt dan de release testen op de acceptatieomgeving en op basis hiervan kunnen wij nog eventuele benodigde verbeteringen doorvoeren. Om jullie testomgeving gelijk te trekken aan de productieomgeving zodat je goed kunt testen, kopiëren we de data van de productieomgeving over de data in de acceptatie-omgeving. Dit noemen wij “restoren”.
Als de acceptatietest geen blokkerende bevindingen oplevert, wordt de productieomgeving geüpdatet. Dit gebeurt tussen 06:00 en 07:00 op de geplande datum . In specifieke gevallen, zoals feestdagen, kunnen we hiervan afwijken. De beheerders van TriasWeb worden hier altijd over geïnformeerd.
De productierelease wordt binnen het servicewindow uitgevoerd. Afhankelijk van de aanpassingen die in de release worden doorgevoerd is soms downtime nodig. Deze aanpassingen proberen we altijd zo veel mogelijk te bundelen in dezelfde release. Dit betekent dat in de merendeel van de releases geen downtime is.
Mocht er onverhoopt een aanpassing doorgevoerd moeten worden die niet kan wachten op de release dan wordt dit zo snel mogelijk uitgerold.
Hoe bepalen we wat we ontwikkelen?
Als we een release plannen houden we rekening met diverse factoren om te bepalen welke onderdelen in de release worden meegenomen:
Jullie suggesties. Suggesties kunnen worden ingediend via de Service Desk.
Inzichten van adviseurs. Dagelijks zijn onze adviseurs bij jullie, de gebruikers van TriasWeb, aanwezig en hebben daarom een goed beeld van wat er speelt.
Productvisie, onze lange termijn visie voor TriasWeb.
Wij zijn zorgvuldig in wat we releasen en hierbij wordt rekening gehouden met de impact voor klanten en TriasWeb.
Hoe gaan wij om met suggesties
Wij zijn erg blij met jouw verbetersuggestie over TriasWeb. Helaas kunnen we niet alle suggesties omzetten naar functionaliteit in TriasWeb. Dat weet je pas als het verzoek bij ons bekend is. Je kunt als beheerder een verzoek van jouw organisatie indienen in de servicedesk. Het is belangrijk om gedetailleerd te beschrijven wat je idee is en welke impact dit heeft voor je organisatie. Onze technisch consultants bekijken de suggestie en nemen eventueel contact op indien nodig. Als het ticket in de servicedesk duidelijk is, wordt dit voorgelegd aan de product owner van Triaspect. De product owner categoriseert de suggestie in een van de volgende categorieën:
Functionaliteit past niet in TriasWeb en zal niet ontwikkeld worden. Het ticket wordt gesloten.
Functionaliteit past niet in een van de aankomende releases, maar wellicht wel in de toekomst. De suggestie wordt aan onze suggestielijst toegevoegd en het ticket krijgt een overeenkomstige status. Als de suggestie alsnog aan een release wordt toegevoegd, kun je dat in de releasenotes lezen.
Functionaliteit past in een van de aankomende releases. Het idee wordt geplaatst op de zogenaamde backlog. Afhankelijk van de impact van de wijziging wordt deze snel ingepland of kan dit langer duren omdat we meerdere wijzigingen moeten aanbrengen in TriasWeb. Via de releasenotes wordt je geïnformeerd wanneer jouw voorstel geheel of gedeeltelijk wordt uitgerold naar de productieomgeving.
Functionaliteit is al in ontwikkeling. Je ticket krijgt een status die dit reflecteert en wordt gekoppeld aan het ticket van de realisatie van de nieuwe functionaliteit. Via je eigen ticket wordt je op de hoogte gehouden.
Als je organisatie meer prioriteit wilt geven aan een ontwikkeling dan is dit bespreekbaar. Mogelijk zijn hier wel kosten aan verbonden.
Contact
Heb je nog vragen over ons releasebeleid of het gebruik van een acceptatieomgeving neem dan contact op met je adviseur voor TriasWeb of stuur een e-mail naar info@triaspect.nl.